پرداخت درب منزل در سراسر کشور امکان پذیر می‌باشد
کلیو و توئینگو، وارثان رنو ۵

کلیو و توئینگو، وارثان رنو ۵

مقدمه‌ای بر کلیو و توئینگو به‌عنوان جانشینان رنو ۵

رنو ۵، با پلت‌فرم مناسب و تعمیر و نگهداری آسان، یکی از پرفروش‌ترین خودروهای کلاس خود بود که حتی پس از معرفی کلیو به‌عنوان جانشین آن در سال ۱۹۹۰، محبوبیت خود را حفظ کرد. هرچند که تولید رنو ۵ در نهایت در سال ۱۹۹۶ به پایان رسید اما این داستان با معرفی مدل‌های جدیدتر کلیو و توئینگو ادامه یافت.

معرفی کلیو: نخستین جانشین رنو ۵

رنو کلیو در سال ۱۹۹۰ به‌عنوان جانشین رسمی رنو ۵ معرفی شد. این خودرو با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید و طراحی مدرن به سرعت توانست جایگاه خود را در بازار پیدا کند و حتی تا چندین سال در کنار رنو ۵ به تولید ادامه دهد. 

رنو توئینگو: جایگزین غیرمستقیم رنو ۵

در سال ۱۹۹۳، رنو توئینگو به‌عنوان یک جایگزین غیرمستقیم برای رنو ۵ به بازار آمد. این هاچ‌بک کوچک‌تر نیز توانست با طراحی منحصر به فرد و قیمت مناسب خود مشتریان زیادی را جذب کند. تولید رنو ۵ در نهایت در سال ۱۹۹۶ متوقف شد، اما تا آن زمان بیش از ۹ میلیون دستگاه از این خودرو در دو نسل تولید شده بود.

رنو ۵ در ایران: از محبوبیت تا افول

مونتاژ رنو ۵ در ایران توسط سایپا در سال ۱۳۵۲ آغاز شد. این خودرو در دو نسخهٔ سه‌در و پنج‌در با پیشرانهٔ ۹۵۰ سی‌سی عرضه و به‌عنوان جایگزینی برای ژیان مورد استقبال قرار گرفت. اما با ورود نسل دوم رنو ۵ به بازار اروپا در مهر ۱۳۶۳، سایپا به جای مونتاژ مدل جدید، به به‌روزرسانی جزئی نسل قبلی پرداخت.

تلاش‌های مجدد با نام سپند

در سال ۱۳۷۲، سایپا تولید رنو ۵ را متوقف کرد اما نیاز به یک خودروی ارزان‌قیمت در کشور محسوس بود. به همین دلیل، در سال ۱۳۷۶ پارس‌خودرو، که به‌تازگی به تملک سایپا درآمده بود، خط تولید رنو ۵ را از سایپا گرفت و این هاچ‌بک فرانسوی را ایرانیزه کرد. محصول نهایی به نام سپند در سال ۱۳۷۷ به بازار آمد اما مشکلات کیفی و ضعف مونتاژ باعث شکست آن در بازار شد.

ویژگی‌های نیو پی‌کی و مقایسه با نسل دوم رنو ۵

نیو پی‌کی که در سال ۲۰۰۵ عرضه شد، با پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری ۴ سیلندر و قدرت ۶۲ اسب بخار، در برخی از مشخصات از رنو ۵ نسل دو که تا سال ۱۹۹۶ تولید می‌شد، پیشی گرفته بود.

| مشخصات | نیو پی‌کی | رنو ۵ نسل دو |
| --- | --- | --- |
| سال | ۲۰۰۵ | ۱۹۹۶ |
| پیشرانه | ۱.۳ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر |
| قدرت | ۶۲ اسب بخار | ۶۰ اسب بخار |
| گشتاور | ۱۰۳ نیوتن متر | ۱۰۰ نیوتن متر |
| گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی |
| طول | ۳۵۳۵ میلی‌متر | ۳۶۵۱ میلی‌متر |
| عرض | ۱۶۸۰ میلی‌متر | ۱۵۶۴ میلی‌متر |
| ارتفاع | ۱۴۳۵ میلی‌متر | ۱۳۸۷ میلی‌متر |
| وزن | ۸۳۰ کیلوگرم | ۷۷۵ کیلوگرم |

رنو ۵ یکی از محبوب‌ترین خودروهای تاریخ بود که با معرفی کلیو و توئینگو، ادامهٔ داستان موفقیتش تضمین شد. هرچند که در ایران تلاش‌ها برای احیای این خودرو با نام سپند موفق نبود، اما تأثیر ماندگار رنو ۵ بر صنعت خودروسازی کشورمان غیرقابل‌انکار است. واژه‌های کلیدی: کلیو و توئینگو، وارثان رنو ۵.